FANDOM

Wiet van Houten is een fictief personage in de Nederlandse Soapserie Goede tijden, slechte tijden. Wiet komt in 2005 als Wiet Ter Lake naar Meerdijk om haar broer Jack en zus Sjors op te zoeken. Wiets adoptieouders proberen haar verleden voor haar verborgen te houden. Sjors en Jack helpen hun zusje en zo komen ze erachter dat Hannie van der Kroeft de moeder van Wiet is. Later blijkt dat Hannie de vader van Wiet Frits van Houten niet vermoord heeft maar Hans, de tweelingbroer van Frits. Jack, Sjors en Dian gaan op zoek naar een amulet waarmee ze een schat kunnen openen. Deze ligt in de cryo van Frits. Ze reizen af naar Wales en stuiten daar op de moeder van Hans en Frits, Augusta van Houten. Daar blijkt dat de schat een bijbel van de nazi's is. Deze bijbel is erg veel geld waard. Augusta valt in een diepe put en overlijdt, haar kleinkinderen erven het geld, maar Wiet moet naar een psychiatrische inrichting.

Na jaren komt Wiet terug naar Meerdijk, dit keer voorgoed. Ze wordt op slag verliefd op Bing Mauricius, maar Sjors krijgt wat met hem. Daarna is ze ineens verliefd op Noud Alberts, die haar eerst wel zag zitten, maar nu niet meer. Ze is goed bevriend met Lucas Sanders. Wanneer de familie Bouwhuis in Meerdijk arriveert wordt Wiet samen met Lucas op slag verliefd op Edwin. Edwin en Wiet zoenen niet veel later voor de eerste keer. Deze relatie houdt redelijk lang stand, tot dat Edwin er achter komt dat hij homo is en verliefd op Lucas. Hierdoor maakt hij het uit met Wiet en gaat hij verder met Lucas. Wiet snapt hier eerst niets van, maar later kan ze het naast zich neer leggen.

Wiet komt met het plan (voor Lucas) om er met Edwin eens een tijdje tussen uit te gaan na het gedoe dat hij met hem heeft gehad. Nina hoort dat en besluit om zelf met Noud ook mee te gaan. Ook Sjoerd en Rikki worden meegevraagd. Omdat Wiet geen goede relatie heeft met Nina wil deze niet dat zij meegaat. De anderen denken daar echter anders over en Wiet gaat uiteindelijk toch mee. Ze gaan naar een vakantiehuisje, waar het heel gezellig is. Dan heeft Wiet het plan om 'glaasje te draaien'. Dit is een spel waarbij je in contact kunt komen met geesten. Na dit een paar keer gedaan te hebben komt zij in contact met haar vader Frits. Ze stelt hem wat vragen, maar dan gaan ze naar huis. Ze neemt het spel mee naar huis waar ze aan Jack vertelt dat ze met haar vader gepraat heeft. Jack verbiedt haar om het nog een keer te doen, omdat hij van mening is dat het gevaarlijk is. Lorena is het hier niet mee eens en is best in voor een spelletje glaasje draaien. Als Wiet vraagt aan de geest of zij ooit haar ware liefde zal vinden is het antwoord NOUD. Noud heeft net op dat moment Nina ten huwelijk gevraagd, dus de kans voor Wiet is niet meer zo groot. Toch probeert zij op verschillende manieren aan Nina en Noud duidelijk te maken dat ze het niet eens is met het huwelijk. De reden die zij hiervoor geeft is dat zij Nina en Noud niet bij ekaar vindt passen. Ze wilt de bruiloft van de twee verpesten en ze wilt Nina neerschieten. Maar Janine komt tussenbeiden maar word zelf slachtoffer van het schot.

Als na een aantal testen blijkt dat het om iets in Wiet's hoofd gaat, besluiten ze haar niet op te sluiten. Nu heeft ze een relatie met Dex

Familie, RelatiesEdit

OudersEdit

Broers en ZussenEdit

RomancesEdit